PZO z religii

Publiczna Szkoła Podstawowa im Papieża Jana Pawła II w Kruszewie

 

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII W KL. I - III

 

I.  Ocenie podlegają:

 

 wiadomości i umiejętności związane z realizowanym programem,

 wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym,

 znajomość modlitw,

 praca na katechezie,

 przygotowanie do katechezy,

 zadania domowe,

 zadania dodatkowe.

 

II.  Przy klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej brane będą także pod uwagę:

 

 postawa wobec przedmiotu,

 systematyczność i pilność,

 postawa wobec „miejsc świętych”, czasu modlitwy i słuchania Słowa Bożego oraz znaków religijnych,

 zaangażowanie w grupy religijne i modlitewne,

 uczestnictwo w konkursach religijnych, zaangażowanie w przygotowanie przedstawień, inscenizacji i wieczornic, koncertów o treściach i przesłaniu religijnym,

 uczestnictwo w życiu parafii.

 

III.  Uczeń jest oceniany za:

 

 wypowiedzi ustne,

 prace pisemne (kartkówki -od klasy II, sprawdziany, prace klasowe, testy od klasy III),

 prace domowe,

 prace z tekstem,

  • zadania i prace dodatkowe związane z przedmiotem,

     praca na katechezie – ocena w formie „plusa” za aktywność (w szczególnie uzasadnionym przypadku „minus”).

    Uzyskanie trzy razy „plus” oznacza ocenę bardzo dobrą, uzyskanie trzy razy „minus” – ocenę niedostateczną.

     

    IV.  Przygotowanie do katechezy

  • uczeń powinien mieć zeszyt, podręcznik oraz zeszyt ćwiczeń (ten ostatni zależy od ustalenia katechety).

    Brak przygotowania będzie zaznaczony symbolem „minus”. Oceny cząstkowe jak

    i śródroczne oraz końcoworoczne to oceny cyfrowe.

     

     

     

     

  1. Kryteria oceniania na lekcji religii. Skala ocen:

     

     celujący - 6 - cel.

     bardzo dobry - 5 - bdb.

     dobry - 4 - db.

     dostateczny - 3 - dst.

     dopuszczający - 2 - dop.

     niedostateczny - 1 – ndst.

     

    Ocenianie sprawdzianów i odpowiedzi ustnych:

     

    0-29 % wykonania zadań – ocena niedostateczna,

    30-49 % wykonania zadań – ocena dopuszczająca,

    50-69 % wykonania zadań – ocena dostateczna,

    70-89% wykonania zadań – ocena dobra,

    90-98% wykonania zadań – ocena bardzo dobra,

    99 -100% wykonania zadań – ocena celująca.

     

     

     Podczas zajęć z religii, uczniowie mogą otrzymać oceny zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania. Stosuje się oceny cyfrowe -1,2,3,4,5,6. Ponadto obok ocen w zeszycie uczniów mogą pojawić się znaczki np.+. -,V, „buźki”,

     za wspaniale wykonane zadanie,

     za dobrze wykonane zadanie,

     za niedokładne zrobienie zadania,

     za brak zadania.

     

    Bardzo dobre zachowanie na lekcji promowane jest pochwałą także wpisywaną do dziennika, która w szczególny sposób określa stosunek danego ucznia do przedmiotu i jest wyrazem wewnętrznego zaangażowania i postawy.

    Praca w grupach i inne zadania do wykonania mogą być oceniane wg. ustalonej punktacji

    i przyjętych zasad, reguł gry.

     

     

    VI. Wymagania w obrębie poszczególnych poziomów stopni - brane pod uwagę przy wystawianiu ocen semestralnych i rocznych są następujące:

     

    A. STOPIEŃ CELUJĄCY /6/

     

    Wymagania obejmują pełen zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, zawsze potrafi zastosować posiadaną wiedzę, samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji.

    W szczególności:

     spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

     opanował pełen zakres wiedzy, postaw i umiejętności na poziomie danej klasy,

     angażuje się w prace pozalekcyjne,

     uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej, przedstawieniach szkolnych o treściach religijnych, konkursach plastycznych związanych z przedmiotem,

     twórczo uczestniczy w życiu parafii,

     jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzą żadnych zastrzeżeń,

     prowadzi systematyczne przygotowanie do przyjęcia sakramentu pokuty i pojednania i Eucharystii,

      rozwija własną modlitwę,

     czyta Pismo Św., książki, czasopisma religijne,

     posiada inne osiągnięcia promujące ocenę celującą.

     

    B.  STOPIEŃ BARDZO DOBRY /5/

     

    Wymagania obejmują umiejętności, wiadomości, postawy, które są trudne do opanowania, twórcze, wyspecjalizowane. W szczególności:

     spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

     opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności na poziomie danej klasy,

     posiada pełną znajomość pacierza,

     wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia zadania domowe,

     aktywnie uczestniczy w katechezie,

     jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem,

     jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń,

     chętnie uczestniczy w życiu parafii,

     prowadzi systematyczne przygotowanie do przyjęcia sakramentu pokuty i pojednania

    i Eucharystii,

     chętnie czyta Pismo Św. i książki o tematyce religijnej,

     posiada inne osiągnięcia promujące ocenę bardzo dobrą.

     

     

    C.  STOPIEŃ DOBRY /4/

     

    Wymagania obejmują wiadomości, postawy, umiejętności, które są umiarkowanie trudne do opanowania, przydatne w dalszej nauce, stosowane w sytuacjach trudnych, w szczególności:

     spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej,

     opanował wiedzę religijną w zakresie dobrym,

     wykazuje się dobrą znajomością pacierza, prowadzi mniej niż systematyczne przygotowanie do przyjęcia sakramentu pokuty i pojednania i Eucharystii,

      zeszyt prowadzi systematycznie,

     jest przygotowany do lekcji,

     jest zainteresowany przedmiotem,

     włącza się w przeżycia Roku Liturgicznego,

     stara się być aktywnym podczas lekcji,

     posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.

     

    D.  STOPIEŃ DOSTATECZNY /3/

     

    Wymagania obejmują wiadomości, postawy i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, całkowicie niezbędne w danej nauce, bezpośrednio użyteczne w życiu szkolnym, stosowane w sytuacjach typowych. W szczególności:

     spełnia wymagania w zakresie oceny dostatecznej,

     opanował łatwe, całkowite niezbędne wiadomości,

     wykazuje się dostateczną znajomością pacierza,

  • niesystematycznie przygotowuje się do przyjęcia sakramentu pokuty i Eucharystii,

     prowadzi zeszyt mało systematycznie,

     prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem,

     stara się uczestniczyć w życiu parafii,

     posiada inne osiągnięcia indywidualne umożliwiające uzyskanie oceny dostatecznej.

     

     

     E.  STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY /2/

     

    Wymagania obejmują wiadomości, umiejętności, postawy, które określają dopuszczający zakres wiedzy, postaw, umiejętności, są bardzo łatwe do opanowania, w szczególności:

    opanował podstawowe pojęcia religijne,

     prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności,

     prowadzi zeszyt,

  • niesystematycznie przygotowuje się do przyjęcia sakramentu pokuty i Eucharystii,

     posiada problemy ze znajomością Pacierza,

     ma poprawny stosunek do religii,

     sporadycznie uczestniczy w liturgii,

     istnieją inne uwarunkowania uzasadniające ocenę dopuszczającą.

     

     

     

    F. STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY /1/

     

    Stopień niedostateczny uczeń otrzyma gdy:

     nie opanował podstawowych pojęć religijnych,

     nie wykazuje się znajomością pacierza,

    • nie przygotowuje się do przyjęcia sakramentu pokuty i Eucharystii,

       nie posiada zeszytu,

       lekceważy przedmiot,

       nieodpowiednio zachowuje się na katechezie,

       opuszcza lekcje religii,

       występują inne uwarunkowania indywidualne wskazujące na ocenę niedostateczną. Podczas katechezy katecheta będzie kierował się się zasadami, ustalanymi na początku roku szkolnego!